۶۰ لیتر سهمیه بنزین خردادماه امشب واریز می‌شود وجود ۵۶۰ هزار واحد خالی در کشور آخرین تحولات بازار پس از وقوع حادثه هوایی یارانه معیشتی، امشب قابل برداشت است (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) سال گذشته ۴۲۸۰ میلیارد ریال غرامت به کشاورزان پرداخت شد یارانه نقدی اردیبهشت ۱۴۰۳ کی واریز می‌شود + جزئیات فعال کارگری: کارفرمایان برای تبدیل وضعیت شغلی کارگران همکاری کنند واکنش شخصیت‌های اقتصادی به شهادت رییس‌جمهور مصرف گاز در ایران ۶ برابر متوسط جهانی وضعیت پرشدگی سد‌های خراسان‌رضوی و کشور + جدول (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) اونس جهانی رکورد زد بورس تعطیل شد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۱۰ واحد منزل مسکونی رایگان به مدت ۳ ماه در اختیار خانواده‌های سیل زده سپاه ۶۹ مشهد پیشرفت برقی‌سازی خط راه‌آهن مشهد-تهران صفر است | ۱۰۰ واگن مسافربری نو وارد شبکه حمل‌ونقل ریلی می‌شود نرخ میوه در بازار امروز مشهد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول رئیس دایره بیمه کشاورزی خراسان‌رضوی: پرداخت غرامت به کشاورزان استان به‌سرعت انجام می‌شود بورس ۶۲ هزار واحد ریخت! | ۹۴ درصد نماد‌ها منفی شدند (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) مبلغ اجاره آپارتمان در منطقه راهنمایی مشهد سر به فلک کشید (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین وضعیت فعالیت بازار طلای مشهد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) | حباب در سکه همچنان وجود دارد سکه به کمتر از ۴۰ میلیون تومان سقوط کرد | حباب سکه کاهشی شد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | ریزش بی‌ارزش (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

بازار هدف زعفران افزایش یافت، اما صادرات آن نه! | قوانین دست و پا گیر راه صاردات را بست

  • کد خبر: ۱۶۸۵۰۹
  • ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۳
بازار هدف زعفران افزایش یافت، اما صادرات آن نه! | قوانین دست و پا گیر راه صاردات را بست
نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: علی رغم اینکه بازار هدف صادرات زعفران در سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است، اما شاهد کاهش صادرات آن بودیم که علت آن باید کارشناسی شود.

به گزارش شهرآرانیوز، قوانین دست و پا گیرسال‌ها است بر سر راه صادرات زعفران قرار گرفته است و تعهد ارزی برای صادرکننده اکنون به یک کابوس تبدیل شده است. صادرکننده و تولید کننده این طلای سرخ تاکید بر روان سازی قوانین و مقررات در این بخش دارند؛ که تا به حال این اتفاق نیافتاده است و صادرت زعفران را زیر سایه افزایش قاچاق این محصول کاهش داده است.

غلام رضا میری در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز در این باره گفت: زعفران تنها در یک پروسه خلاصه نمی‌شود، زعفران یک زنجیره است که تولید کننده، توزیع کننده، صادرکننده دست اندر کارند که یک زعفران که در داخل تولید و در یک عرصه خارجی توزیع می‌شود به عنوان یک پروسه زنجیر وار به هم متصل است. مسلما همه افراد دخیل در این پروسه تولید محصول استراتژیکی مثل زعفران باید حمایت شوند.

تنها ۵ درصد تولید زعفران در داخل مصرف می شود

رئیس شورای ملی زعفران یادآورشد: صادرات پاشنه آشیل است و باید از صادرکننده حمایت شود. چرا که محصولی مثل زعفران صد در صد صادراتی است. یعنی اگر ۵۰۰ تن زعفران تولید شود نهایت ۵ درصد در داخل مصرف می‌شود و ۴۵۰ تن آن باید شرایط برای صادرات آن فراهم شود. در نتیجه باید از صادر کننده حمایت شود و تشکل‌هایی که در این زمینه وجود دارند و ارز وارد کشور می‌کنند باید حمایت شوند تا هم بازار را توسعه دهند و هم بتوانند اشتغالزایی داشته باشند و فرصت سرمایه گذاری را به آن‌ها با حمایتی که انجام می‌شود داده شود.

تعهد ارزی به ضرر صادرات و صادر کننده زعفران است

به گفته رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان، صادر کننده اگر نتواند محصول را صادر کند معضلی برای تولید کننده هم خواهد بود و زعفران به دلیل اینکه محصول خاص و ارز آوری است نباید همانند سایر محصولات صادرات آن را در نظر گرفت و همین تعهد ارزی برای این محصول به ضرر صادرات و صادر کننده است. باید به صادر کننده اجازه دهند ارز را توفقی در بازار به فروش برساند تا از قاچاق آن که رقم بالایی هم دارد جلوگیری کند.

بازار هدف زعفران افزایش یافت، اما صادرات آن نه!

وی در ادامه در این باره گفت: ما در سال ۹۹، ۱۴۰۰ و سال ۱۴۰۱ در مجموع ۴۷ کشور وارد کننده زعفران ما بودند، اما درسال ۱۴۰۱ این عدد به ۶۷ کشور واردکننده زعفران رسید. اما صادرات ما کاهش یافته است که باید دلیل آن کارشناسی شود. دلیل این کاهش به دلیل بی دردسر بودن قاچاق این محصول نسبت صادرات قانونی آن است. صادرکننده زعفران اگر بخواهد محصول خود را صادر کند به ازای هر کیلو باید ۱۵ میلیون تومان هزینه سربار بدهد، اما قاچاقچی بدون اینکه هزینه‌ای داشته باشد کالای بی کیفیت و بدون نظارت و بدون برگشت ارز صادر می‌کند و همین عرضه زعفران بی کیفیت به صورت قاچاق جایگاه ایران با که با زعفران شناخته شده را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

زعفران با ضرر صادر می شود

این فعال صنعت زعفران یادآورشد: از ابتدای تولید تا مرحله صادرات باید از این محصول حمایت شود. این حمایت هم نباید با تزریق پول باشد بلکه با وضع قوانین و مقررات که دست و پا گیرنباشد تا صادرات و تولید با کیفیت آن را احیا کند. اکنون صادرکننده ما یک کیلو زعفران نگین را ۸۵۰ دلار به هرجای دنیا صادر می‌کند این در حالیست نرخ پایه گمرکی ۱۲۸۳ دلار است. یعنی من صادرکننده که زعفران را صادر می‌کنم باید چیزی حدود ۴۳۰ دلار با نرخ روز خریداری کنم و به اضافه ۸۵۰ دلار به بانک مرکزی تحویل دهم و هر دلاری حدود ۱۵ هزار تومان کمتر به سامانه نیما تحویل داده شود و این ظلم به صادر کنند و تولید با کیفیت است.

وی تاکید کرد: این موضوع بار‌ها گفته شده که زعفران با ضرر صادرمی شود، ولی متاسفانه نتیجه‌ای نداشته است و راه را برای قاچاق باز گذاشته است. صادر کننده‌ای که ۴۰ میلیون دلار صادرات داشته است اکنون به ۵ میلیون دلار رسیده است و این اصلا در شان صادرات محصول استراتژیکی مثل زعفران نیسست. چرا وقتی دنیا خواهان زعفران ما است زعفران باید در دست کشاورز بماند باید مقررات دست و پاگیر دراین بخش برداشته شود و روان ساری انجام شود.

به گفته میری، تولید کننده‌ای که با همه شرایط محصولی را تولید می‌کند باید این اطمینان را داشته باشد که تولیدش به ارزش افزوده تبدیل می‌شود. متاسفانه این موضوع برای محصولی مثل زعفران که به نوعی با ارزش است و ارز آور است اتفاق نیافتاده است. این درحالی است که متولیان امر باید برای چهار ماه دیگر این محصول به عمل می‌آید قیمت و نحوه خرید از کشاورز و محل فروش ان را مشخص کند، نه اینکه دقیقه نود که محصول آماده عرضه شد تازه به فکر ساماندهی بازار وصادرات آن باشند.

تولید زعفران برای کشور با ریسک همراه است

میری تصریح کرد: متاسفانه تولید زعفران برای کشور با ریسک همراه است. اگر در سال‌های گذشته در هنگام برداشت زعفران تا کیلیویی ۵۲ میلیون تومان خریداری می‌شد اگر با تصمیمات اشتباه زعفران به نرخ ۳۷ میلیون تومان قیمتش برگشت باید ارزیابی شود چه اتفاقی افتاده است. ما ابتدا باید برای کشاورزمان یک بستری فراهم کنیم که کشاورز با یک اطمینان خاطر تولید را انجام دهد و بازار هدف و قیمت فروش و سودش برایش مشخص باشد تا تولید با کیفیت داشته باشد. در پروسه‌های مختلفی مثل فراوری، جدا سازی زعفران از کلاله که کار سختی است هم باید حمایت صورت بگیرد. همچنین باید قیمت گل خریداری شده برای جداسازی باید مشخص باشد و حتی ساماندهی و حتی پروانه دار کردن آن‌ها هم دیده شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->